fredag 16 september 2011

Ta bort information om kön!

Jag läser i DN nu på morgonen att i Australien kan den som vill (och har ett läkarintyg) numera slippa könsmarkering i sitt pass. Istället för F eller M kan en vara X. När jag googlar efter mer information förstår jag att Australien inte var först med detta. Även Nepal ger sina medborgare möjligheten att slippa vara antingen man eller kvinna.

För att förtydliga: det handlar alltså om att slippa ange kön i termer av man eller kvinna, inte om rätten att ange ett nytt kön för den som har genomgått en könskorrigering. Den rätten har, givetvis, funnits länge.

Jag tycker att detta är väldigt glädjande och något jag verkligen hoppas ska bli verklighet i Sverige också. Men varför inte gå ännu längre och ta bort denna onödiga etiketteringar av människor helt? Vi anger inte etnicitet, sexuell läggning eller religion i våra pass, så varför ska vi då ange kön? Det borde räcka med namn, födelsenummer och foto. Jag menar, ingen passkontrollant har någonsin bett mig klä av mig naken för att bekräfta att jag verkligen är kvinna, som det står i mitt pass. Vilket kön jag har borde vara ovidkommande information när jag vill resa in i ett land.    

2 kommentarer:

  1. Christer Pettersson16 september 2011 kl. 20:44

    Jag kan bara hålla med: Enklare hade varit att ta bort kön ur passet helt. Min åsikt är att det är helt onödigt att förstärka nödvändigheten av att redovisa kön överallt. I praktiken är nödvändigheten otroligt liten i stort sett i alla lägen och där man visar passet är det totalt oviktigt.

    SvaraRadera
  2. Nej, det finns verkligen ingen anledning att kön ska anges i passet. Det är totalt överflödig info.

    SvaraRadera