fredag 2 september 2011

Moderaterna och individen

Igår höll jag i ett seminarium om politisk filosofi. Huvudfrågan var Hur ser de svenska riksdagspartiernas ideologisk-filosofiska grund ut?
Studenterna hade förberett sig genom att gruppvis studera varsitt, av mig utdelat, parti utifrån begrepp som frihet, rättvisa och jämlikhet. En viktig röd tråd handlade om statens roll kontra individens - kan individen ta hand om sig själv eller behöver staten intervenera? Svaret på den frågan bygger på vilken människosyn man har men också på i vilken utsträckning man anser att individen eller kollektivet är den viktigaste enheten. Det blev ett bra samtal och den bild av partierna som visades fram var helgjuten och matig. 

Som avslutning pratade vi om den hypotetiska situationen att en grupp hemlösa ockuperar ett hus. Hur skulle partierna se på en sådan situation? Vilka - om några - åtgärder skulle de vilja vidta? När det var moderat-gruppens tur att sammanfatta partiets inställning i frågan gjorde en av studenterna detta mycket kort:

Klipp dig och skaffa dig ett jobb!

Ja. Så enkelt kan den väl sammanfattas, den moderata inställningen till människan.

2 kommentarer:

  1. En kul och intressant övning som jag tar till mig. Detta att hitta bra pedagogiska exempel som studenterna kan använda, och själva skaffa sig insikter med hjälp av, eller som belyser ett problem på ett bra sätt, det är en gudagåva. Ta vara på den Annika!

    SvaraRadera
  2. Ja den funkar bra, efter lite trixande har jag hamnat på rätt nivå. Det jag vill uppnå är att de dels förstår det teoretiska och dels kan använda det som redskap för att förstå verkligheten. Lyckas jag med det är jag glad.

    SvaraRadera