måndag 26 september 2011

Favoriter i spåret

Det blir lite mer musik idag. Några av de låtar jag helst har i lurarna när jag springer. Kanske kan någon inspireras att komma ut i spåret, annars går det bra att lyssna hemmavid också. Eller på bussen.

Read my mind – Killers 
Bra, stötigt komp och en låt som växer i intensitet. Får mig alltid att vilja uträtta stordåd och det är en bra utgångspunkt för varje löprunda. Är därför en bra förstalåt i spellistan.

Plug in baby – Muse
Förutom att Plug in baby har världens bästa intro är det en perfekt löparlåt, suggestiv och i perfekt tempo för mittdelen av rundan, när man har hittat farten, är pigg i benen och fortfarande orkar ta in en skön text. Mycket gitarrer och Matt Bellamys falsettsång håller sig på rätt sida.

Holiday – Vampire Weekend
En klassisk pophit med högt bpm och mycket gitarr. Perfekt när man vill och orkar springa riktigt snabbt.

Halleluja – Ingenting
I huvudsak glad indiepoplåt med ett skönt litet stråk av svärta och raspig sång. Bra ”mitt-i-rundan”-låt med skönt driv.

Conversation 16 – The National
En lite sorgsen indielåt i bra tempo för lite långsammare rundor runt 15 km. Lätt att förlora sig i och glömma knäsmärtor och andra olägenheter som kommer efter en mil.

What’s the point – Johnossi
Sverige bästa manliga sångröst och gitarren från himlen. Min favorit att ta till i den sista backen innan mål. Jag orkar alltid springa lite snabbare då.

Plus ones – Okkervil River
Underfundig text och skönt sävlig, perfekt soundtrack till stretchningen efteråt. Använder hela låten – det gör att ben, rygg och höfter är tacksamma dagen efter.

Farda – Laleh  
Smärtsamt vackert av en av Sveriges mest begåvade artister. När jag har duschat och dricker en kopp kaffe i soffan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar