tisdag 13 september 2011

Hedern och araberna

Idag jobbar jag med mitt hedersprojekt lite mer på allvar, för första gången sen innan sommaren. Det är lite trögt i starten så jag tar tag i sånt som inte kräver så stor kreativitet. Tänker att jag kommer att kicka igång på så vis. En sådan elevuppgift är att rota runt i olika definitioner av ordet heder. Vad betyder det om vi frågar ordboken? Jag vill veta eftersom det säger något om Sverige idag vad vi lägger in för betydelse i olika ord. Givet att ordbok är vad jag vill ha verkar det klokt att börja med att söka i Nationalencyklopedin. Sagt och gjort.

Döm om min förvåning när ordet heder, utan suffix, inte ens finns med! Med suffix finns det dock: Hedersvåld, får jag veta, kan också kallas för hedersrelaterat våld, och betyder att våld används för att ”återupprätta familjens eller släktens heder”. Hedersmord är ”en form av hedersvåld”.

Jag är med på detta, men undrar fortfarande vad heder är. Vad är det för något som ska återupprättas? Lite tydligare, men samtidigt väldigt mycket grumligare, blir det om man fortsätter läsa. Då sätts heder som begrepp nämligen in i ett sammanhang och förklaras vara en del av den arabiska identiteten:
”En livsstil byggd på centrala kulturella värden av delvis förislamsk karaktär, framför allt föreställningar om heder och vanära.”     
Men ojdå, NE. Jag måste säga att detta inte känns helt uppdaterat. Nog är vi väl överens om att heder inte är något specifikt arabiskt?!

Eftersom jag just i den här sökningen inte gick via jobbet får jag bara den korta versionen av denna text. Jag får veta att:
för 59 kr per månad kan du prenumerera på NE.se. Där kan du läsa ännu mer om araber. (fetstil: NE)   
Alltså... nej. Det känns inte så aktuellt just nu.

4 kommentarer:

  1. Helt otroligt Annika! Man häpnar.

    SvaraRadera
  2. Ja det gör man verkligen! Jag trodde i min enfald att det som publiceras på NE.se är fackgranskat, men nu vet jag bättre.

    SvaraRadera
  3. Det är nog fackgranskat ... Och just därför otroligt och skrämmande.

    SvaraRadera
  4. Ja... det har du ju rätt i. Det finns en agenda.

    SvaraRadera