söndag 25 september 2011

Det är rätt att försöka förstå

Bokmässan. Man måste bara älska detta event. Trängsel, syrebrist och hög ljudvolym till trots finns det ingen annanstans jag hellre är sista helgen i september är i mässhallen. Jag tycker väldigt mycket om att bara gå runt. Köpa tre pocketböcker för 99, hitta en utförsäljning av justa pennor för 10 spänn stycket, plocka på mig gratis tidskrifter att fylla Pilasterhyllan med. Sitta på golvet och lyssna på intressanta intervjuer i montrarna, upptäcka författare jag inte visste fanns och tänka nya tankar.

Det roligaste var att lyssna på Arkan Asaad som har skrivit en självbiografisk roman om hedersvåld ur ett manligt perspektiv - Stjärnlösa nätter. Han sa inget som var nytt för mig, men det var just det som var det fina. Jag fick en skön känsla av att vara på rätt väg, att det jag gör är klokt, att det behövs. Det är rätt att försöka förstå och det är inte detsamma som att vara kulturrelativist! Jag är övertygad om att min väg  kommer att visa sig vara den rätta.  

         

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar