torsdag 8 september 2011

Skilsmässan - ämne för debatt. Men hur?

Idag handlar debatten på alla håll och kanter om Maria Svelands och Katarina Wennstams redigerade bok om skilsmässor, Happy, happy. Jag har inte läst den (ska göra det) men vet att upplägget är att ett homogent gäng medelålders, vita och framgångsrika kvinnor avhandlar ämnet skilsmässor med förnamnet lyckliga. Budskapet verkar vara att man ska skilja sig när relationen inte längre fungerar. Jaha, och? Vilka säger emot? Att i Sverige år 2011 marknadsföra uppfattningen att man ska gifta sig och förbli gift av kärlek, som kontroversiell - ja, det är för mig hyfsat obegripligt.

Nog finns det väl annat som är mer intressant om vi kikar lite närmare på skilsmässan som händelse, påverkansfaktor och resultat. Vilka påverkas av en skilsmässa och hur? Vilken hänsyn ska man ta? Varför skiljer sig så många kontra varför skiljer sig inte fler?

Men visst, jag ska inte fördjupa mig förrän jag läst boken. Det finns anledning att återkomma i ämnet.

2 kommentarer:

  1. Har beställt den idag. Ska bli intressant läsning.

    SvaraRadera
  2. Jag köpte den idag! Japp, ska bli spännande att läsa och bilda sig sin egen uppfattning!

    SvaraRadera