söndag 10 juni 2012

Sommar: ferier, semester, läsning!

En regnig söndag just i den tid då terminen övergår i sommarlov. Betyder tid. Tid att koka dinkelgröt till frukost, dricka två koppar kaffe och - äntligen - skriva på en sorgligt bortprioriterad blogg.

Nu är det ferier som min gamla handledare Henry Bäck brukade säga. Det är ett skönt ord som antyder att tiden från nu och fram till första veckan i september är en enda räcka av dagar och veckor som kan fyllas med precis vad som helst. Så var det inte för professor Bäck: han var den sortens akademiker som ägnade sommaren åt sina egna läs- och skrivprojekt. Inga deckare i hängmattan där inte.

Jag är en annan sort: jag gör skillnad på jobb och ledighet. Sommaren ger mig några veckor då jag kan koppla bort jobbet helt. Då jag bara läser skönlitteratur, umgås med familjen, reser och... är. Och så ger sommaren några veckor då min arbetsplats byter skepnad. Studenterna försvinner och många kollegor likaså. Det blir tyst och stilla och det finns tid att läsa och skriva sådant som svårligen hinns med annars. Som i alla fall jag har svårt att finna ro till. Läsa. Skriva. Tänka. Långa obrutna timmar. Hela dagar utan saker som stör. Det är delvis en dröm - när jag scannar almanackan står det "möte" på var och varannan dag - men det finns i alla fall tid att slutföra en del saker. Bland annat en artikel om heder utifrån Deleuze. Det är det roligaste jag skrivit på länge!

Men sedan: semester. Från midsommar och en massa veckor framåt - ända till första veckan i augusti. Efterlängtat och välbehövligt. Jag hoppas att tredje delarna i Karl-Ove Knausgårds Min kamp respektive Haruki Murakamis 1Q84 hinner komma, men om inte så finns det annat att ta tag i. Jag har t ex aldrig läst Henning Mankell. Detta kan bli sommaren då jag gör det. Jag ska också läsa en bok av Alexander Bard och - när semestern börjar närma sig sitt slut - tar jag mig an materiell feminism för att vara redo för vårt nya genusseminarium i höst. Och en massa mer.

Den här bloggen vet fortfarande inte vad den ska bli när den blir stor. Kanske blir den inte ens stor. Men en sak som den är och ska fortsätta vara är en plats där jag skriver om det jag läser. Så häng på!  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar