söndag 24 juni 2012

Läsa, läsa - åh sommar och tid!

Jag har många ord på listan men just nu känner jag inte för att skriva om något av dem. Det får komma vartefter. Idag packar jag för att resa till Grekland med min dotter, tidigt på tisdag morgon far vi, och bland solcreme, cyklop och shorts packar jag även böcker. Det är första gången jag reser iväg såhär ensam med ett barn. Men eftersom hon dels inte är något litet barn längre och dels är en läsande människa även hon räknar jag med gott om tid till att ligga i en solsäng och svepas in i en värld som någon annan har hittat på.

Sedan förra sommaren har jag ett löfte till mig själv om att minst varannan bok jag läser ska vara på engelska och att de böcker som är skrivna på engelska ska läsas i original. Eftersom jag nu har läst de tre böckerna om Arn på svenska (såklart) väntar nu tre böcker på engelska. Och det är inte en uppoffring på något sätt, det är en gåva att kunna läsa på flera språk och att slippa vara hänvisad till översättningar.

Just nu läser jag The pale king av David Foster Wallace. Det är en oupphörligt fascinerande bok som jag redan efter 100 sidor känner att jag tycker väldigt mycket om. Han är en ny bekantskap för mig och det är hittills en angenäm sådan. Det kommer säkert att finnas mer att säga om honom och hans litterära värld.

Bland de böcker som ligger på tur finns Paul Austers Oracle night, Henning Mankells Mördare utan ansikte och Egen död av Péter Nádas (som jag tyvärr inte behärskar att läsa på originalspråket ungerska). Det kan också hända att jag tar med mig Åsa Larssons Solstorm, det brukar ju sägas att sommaren är deckarnas tid och även om det skrivs en förfärlig massa strunt i den genren så finns det också en hel del som håller måttet. Arne Dahl och Dennis Lehane till exempel. Och, har jag hört, även Åsa Larsson. Vi får väl se!

   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar