torsdag 13 mars 2014

Vi förändrar världen. Vi!

Världen som jag lever i är upp och ner. Alldeles för mycket jobb på för lite tid och en tröttsam förkylning på det har gjort att jag inte hunnit skriva på ett tag. Men tänka hinner en ju, och det jag tänker är att jag vill vända tillbaka min värld. Din värld, vår.

Blindheten som finns runt om mig gör mig förtvivlad. Vi har en statsminister som slirar på orden och förminskar fruktansvärda händelser. Ser bort från sammanhang och mönster. En utrikesminister som kör på i samma stil som alltid: Kung Bildt vet bäst och Svoboda är inget hot mot någon.

Runt om mig blir människor utsatta för allt från hån och nedvärderande kommentarer till fysiskt våld och samtidigt finns det människor som inte vill se. Som tycker att det är för jobbigt att ta in verkligheten och som gör allt som händer till tillfälligheter. Som inte ser strukturer och mönster utan bara enskilda individer, enstaka händelser. Det är inte så vi förändrar världen. Vi kan göra det, tillsammans går det. Men inte så.

2 kommentarer:

  1. Jag håller med. Den som inte tror som jag (på strukturer) den tolkar allt som händer som tillfälligheter. Det måste rent utsagt vara jobbigt för personer att tänka själva, om de inte tror eller tycker som jag. Jag som däremot är klarsynt ser strukturer i det mesta som sker och är därför också väldigt verklighetsförankrad. Fördelen är att det ger mig tolkningsföreträde till verkligheten. Nackdelen är att det har sitt pris. Det är tufft att tro och tycka som jag inom media- och universitetsvärlden. Jag skulle starkt rekommendera andra karriärval om en föredrar att vara bekväm eller korrekt. Tänk på att studenter jobbiga och svåra att ha att göra med. Det är knappast något smörgåsbord av unga, lättpåverkade eller ideologiskt formbara människor vi pratar om. Tur är väl det, annars skulle vi snart en uppsjö med sekter med sin rekryteringsbas runt våra universitet och högskolor. Hujeda mig, hur det skulle det se ut. Jag skulle nästan gå ännu längre och säga att den som inte tror på strukturer år 2014, den är inte bara naiv och blind, utan också en hycklare. Jag vet inte hur ni andra gör, själv håller jag mina ögon öppna med både tändstickor och tandpetare. Men en sak är säker. Vi som har öppnat ögonen ska förändra världen.

    SvaraRadera
  2. Som den torra och humorbefriade akademiker jag är förstår jag inte vad du pratar om. Eller så är det precis det jag gör. Vem vet?

    Eller är det bara så att jag ogillar ironi när jag själv vill föra ett seriöst samtal?

    SvaraRadera