torsdag 30 januari 2014

Förstå

Jag håller på att försöka förstå vad det innebär att förstå. Och hur det gränsar till andra saker som att respektera, acceptera och tolerera. Vad är vad?

En slags utgångspunkt är att förstå är det som innebär minst på en slags skala från att inte tycka något alls till att uppskatta. Jag föreställer mig att jag inte kan tolerera eller tycka om något som jag inte alls förstår. Däremot torde det gå bra att tycka illa om, inte tolerera etc det som man inte förstår. Även om man kan påstå att den som avfärdar saker (i vid mening) utan att sätta sig in i vad de står för gör fel i någon mening så är handlingen som sådan möjlig. Vilket jag alltså inte tror att motsatsen är. Inte om det handlar om verklig tolerans eller gillande.

Förstå är alltså det minsta man kan (måste) göra. Det tilltalar mig att tänka så.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar