tisdag 14 augusti 2012

Svar från Libresse

Jag mailade till Libresse/o.b. apropå deras broschyr om mens och pubertet. Jag skrev ungefär detsamma som här samt önskade att få deras kommentar till det. Idag kom svaret - förvånande rappt såhär i semestertider. En Inger förklarade vänligt att den broschyr min dotter fått och som jag kommenterade här på bloggen "trycktes för flera år sedan" och att de "inte längre har några några trycksaker". Och visst: broschyren är tryckt 2006. Det är sex år sedan. Men: 1) Homosexualitet fanns redan 2006 och 2) uppenbarligen har man fortsatt att dela ut den. Jag tror nämligen inte att min dotters skola har bunkrat upp ett lager av denna broschyr för att ha att ta av i sex år.

Så nej, någon förklaring till den heteronormativa skrivningen fick jag inte.

I mailet fanns också en länk till en pdf som heter Tjejernas lilla röda, den broschyr som Libresse, enligt Inger, numera delar med sig av till skolorna. Gott så, för detta är en rak och pedagogisk text om mens och pubertet utan ett ord om sex, relationer eller om hur man "ska" vara som tjej. Befriande och snyggt. Tack för det!    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar