fredag 10 augusti 2012

Heteronormen står stadigt hos Libresse/o.b.

Min tolvåring städade i sin bokhylla häromdagen och då hittade hon en broschyr (till) om mens och pubertet. Denna gången utgiven av Libresse/o.b. för "hälsa- och sexualundervisning för årskurs 6-7". Det ställer större krav på innehållet än om det bara hade varit reklam (för reklam är det ju - också) och det är därför med extra stort intresse jag tar del av texten. En text som inte bara vänder sig till tjejer, även om det är en mensskyddstillverkare som producerat den.

Och jodå. Allt bjäfs om hurdan man ska vara som tjej från Always/Tampax broschyrer lyser med sin frånvaro. Bra! Läsaren får saklig information om puberteten och vad som händer i kroppen, på alla sätt jag kan tänka mig att man är nyfiken på. Hen får t ex veta att det är normalt att börja lukta lite mer och att det är bra att tvätta sig noga, med tvål under armarna och med bara vatten i underlivet. Inget skrutt om att dofta gott och vara behaglig. Det är befriande läsning.

Utöver kroppens förändring (eller kopplat till det) handlar det också om kärlek och relationer. Och det  på ett helt ok sätt.  

Bara en sak stör mig. Och det är faktiskt just eftersom broschyren är så bra i övrigt. Den är totalt och etthundra procent heteronormativ! Det finns inte ett ord, inte en bokstav om att man kan vara något  annat än heterosexuell. Genomgående finns en fin ton av jämlikhet: pirriga känslor av förälskelse har inget kön. Men de har tydligen en riktning: tjejer trånar efter killar, killar efter tjejer. Och det är inget annat än beklämmande!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar