lördag 27 augusti 2011

Bloggen som kommunikation

Varför bloggar jag? Den frågan har jag ställt till mig själv några gånger de senaste dagarna. Vad är poängen?

En viktig anledning att blogga är att jag inte kan leva utan att skriva och att det skärper mitt tänkande att formulera mig såhär, i den här formen. Det gör att jag ser på min omvärld med andra ögon - bloggarens ögon. Jag letar inte efter saker att skriva om men bloggen finns i bakhuvudet och gör att ofta tänker det där ska jag skriva om på bloggen. Sen blir det ofta inte så eftersom tiden inte räcker till. Och det gör inget. Tänkandet är väckt och ibland räcker det.

En annan anledning att blogga att det finns en möjlighet att bli läst. Jag sticker inte under stol med att det är roligt att bli läst och ännu roligare att få kommentarer. Mediet ger möjligheter till kommunikation mellan skribent och läsare och eftersom jag har bloggat i andra sammanhang i ganska många år har jag blivit van vid att kommununicera med mina läsare. Att få frågor, kritik och uppmuntran gör bloggandet roligare, så är det bara. När allt detta uteblir - blir bloggandet meningslöst då? Nej, det blir det inte. Jag skriver för min egen skull också och jag kommer att fortsätta. Och tänka att kommunikationen kanske kommer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar