onsdag 15 juni 2011

Sommar i P1

Idag dagens GP presenteras alla sommarpratarna. Jag brukar sitta med en penna och ringa i alla jag vill lyssna på. Det brukar bli ganska många men på vägen mellan penna och öra brukar det hända något och de (få) jag hör brukar komma till mig via sr.se på en tid som jag själv väljer. En bidragande orsak är förstås jag inte äger någon radio men det handlar om vilja också. En och en halv timme är ganska lång tid om man ska stå ut med att lyssna på en människa som pratar på om sig själv utan dialog och som spelar musik hen gillar. Många håller inte mitt mått och jag slutar lyssna. Det finns lysande undantag, visst gör det det, och på årets lista finns några namn som bådar gott.

Mest av allt är jag nyfiken på Beate Grimsrud, som är en författare jag verkligen uppskattar. Hon skriver på ett sätt som gör att hennes böcker tvingar sig kvar i mig. Det går inte att värja sig och jag vill inte heller. Hennes senaste - En dåre fri - ska vara mitt sällskap över Atlanten på lördag och jag tror inte att jag kommer att bli besviken. Det ska bli roligt att höra henne sommarprata, hon är en skön mix av skygg knasighet och vanlig brud.

Andra roliga namn är Barbro Lindgren och Cecilia Uddén, jag mer eller mindre vet att det kommer att bli bra radio.

Mindre intressant då? Det vet en ju inte på förhand, men om jag bara går på erfarenhet kan jag konstatera att en jägmästare med skitnödigt namn, en nuvarande och en avdankad näringslovschef samt några politikergubbar inte känns som nåt jag sätter mobilalarmet för.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar