onsdag 1 juni 2011

Om att tycka

Tre av fyra svenska tycker att kungen ljuger
(Metros löp idag)

Först av allt måste jag bekänna en sak:
Jag är språkfascist.
Jag är det eftersom jag tycker att språket är väldigt viktigt 
och för att jag tycker att man ska uttrycka sig nyanserat och på ett vis
som andra förstår.
Jag är däremot inte språkkonservativ.
Likt Fredrik Lindström tycker jag att det som funkar är rätt

Nåväl.
Tillbaka till Metro och uttrycket tycker att kungen ljuger.
Det är på tok.
Det finns inget utrymme för tyckande här.
 Man kan tycka att kungen är en dålig retoriker,
att han har ett feminint kroppsspråk
eller att han luktar illa.
Men man kan inte tycka att han ljuger.
Antingen vet man att han ljuger eller så tror man det (eller inte).

(Ja, jag tror att han ljuger och ja, jag tycker att han är en dålig retoriker.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar