söndag 13 november 2011

Jennifer Vanderbes

Ninna ninna ni nanna... dagens boktips!
(Minns ni?)

Igår kväll läste jag ut ett verk av en författare som jag fram till att jag bokstavligen snubblade över henne på Sarons loppis (boken hade fallit ur hyllan och låg på golvet) aldrig hade hört talas om. Hon heter Jennifer Vanderbes och boken Easter Island. Eftersom jag har gett mig själv ett halvt löfte om att bara läsa böcker på engelska passade det utmärkt. Och för fem kronor kan även en bok av en helt okänd författare hamna i kundkorgen.

Easter Island finns översatt till svenska men är noterad som definitivt slut hos Bokus och på Adlibris ger en sökning ingen träff alls. Jag vet inte vad detta beror på. Om du frågar mig så beror det åtminstone inte på bristande begåvning hos författaren eller dito kvalitet hos boken. Tvärtom skulle jag vilja säga: Vanderbes skriver på ett alldeles strålande och eget sätt och har dessutom (vilket inte med nödvändighet sammanfaller) något att berätta. Eftersom jag starkt ogillar boktips och -recensioner som går in på verkets handling låter jag bli att göra det, men jag kan lova dig en läsupplevelse som nästintill gör bokmärke överflödigt. Jag kunde knappt lägga den ifrån mig. Så: Köp!Låna! LÄS!

Själv har jag redan beställt hennes andra bok Strangers at the feast.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar