fredag 11 november 2011

GP 11-11-11

... när de lovar varandra trohet i Domkyrkan idag...

GP:s förstasida idag, den 11/11 2011. På bilden syns två kvinnor som ska göra som massor av andra människor idag: gifta sig.
Simsallabim så lyckas GP vara både politiskt korrekt och konservativ samtidigt. Ett samkönat par får symbolisera dagens rusning till altarena runt om i landet, men utan att man gör nån poäng av att de är just det. Bravo. På riktigt, nej jag är inte ironisk.
Men.Varför slår man fast att äktenskapet handlar om att vara trogen? 
Enligt vem är det så? Måste det vara så? Vad innebär trogen?

2 kommentarer:

  1. Intressant reflektion. Men. Ibland kanske man inte måste gräva ner sig i termerna och vända och vrida på allt. För de allra flesta är det självklart att ett äktenskap innebär att man ska vara varandra trogna. Jag tycker inte det tillför något att ifrågasätta det. Det är inte härligt open minded eller befriande, det är bara tröttsamt och konstlat att börja diskutera vad trohet är. De allra flesta människor vet vad trohet betyder, även om alla inte har exakt samma definition av ordet.

    Såvida det inte handlar om ett konvenansäktenskap eller ett skenäktenskap eller ett polygamt äktenskap så är det väl ganska naturligt och skönt att få tänka sig det vanliga äktenskapet som något där parterna ska vara varandra trogna? Vad tjänar vi på att vrida och vända på varenda ord?

    SvaraRadera
  2. Man måste ingenting, men jag tycker att det är intressant att se hur normer syns i t ex dagspressen. Att man skriver om ett par som ska gifta sig utan att göra någon som helst poäng av det är två kvinnor visa att det har skett en normförskjutning. Det hade inte hänt för tio år sen.

    Att man skriver att äktenskapet handlar om att vara trogen är också uttryck för en norm: par som lever tillsammans är monogama. Vad jag (eller du) tycker om trohet är irrelevant i sammanhanget, det jag ville visa var just hur tydligt normer syns.

    Att vrida och vända på ord är bland det roligaste jag vet. Men det måste inte alla andra tycka.

    (Jag har för övrigt samma syn på äktenskap och kärleksrelationer som de flesta andra: trohet är en av de viktigaste byggstenarna).

    SvaraRadera