måndag 30 maj 2011

Snurrar bland begreppen

Dagens funderingar handlar om en massa ord.
Filosofiska begrepp som jag inte får kläm på.
Jag läser och skriver, bläddrar i böcker och bloggar.
Det lossnar - tror jag - men sen trasslar det till sig igen.
Vad är egentligen assemblage och haecceity?
Hur hänger de här begreppen ihop? 
Och hur förhåller de sig till quiddity, hypokeimenon, substance
och noumenon?
Jag skriver om och försöker förstå människor.
Det är som alla vet inte så lätt.
Och det ska det nog inte vara.
Jag tror att jag kommer att bli hjälpt men just nu
är det mest rörigt.

Om hypokeimenon är 
”the substance which persists in a thing going through change. 
It’s essential being” 
uppstår frågan: hur mycket kan man ta bort utan att denna försvinner? 
Finns det ett "skal" runt denna kärna som gör att den är skyddad mot att försvinna? 
Om det är en människa: vad kan tas bort utan att hennes jag försvinner? 

Om haecceity är "the entire assemblage in it’s aggregate" är det då så att 
assemblage är hederskulturen och haecceity det 
som ”kännetecknar” (nej det är inget bra ord) 
varje människa som lever i en hederskultur? 
Är det individens haecceity att vara en ”hedersmänniska”?
Assemblaget "samlat hos" en människa blir till en egenskap hos henne?

Jag snurrar vidare. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar